wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

14°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 08:10

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Tramwaj na Psie Pole: raport z konsultacji z mieszkańcami

Zdecydowana większość uczestników konsultacji - 86 procent - chce tramwaju na Psie Pole. Jednak żaden z dwóch proponowanych wariantów nie zyskał jednoznacznej przewagi - oba zyskały podobną liczbę zwolenników. Miasto zleci więc przygotowane dwóch koncepcji i dopiero na ich podstawie dokona wyboru najbardziej optymalnej trasy.

Reklama

Konsultacje trwały od 4 marca do 6 kwietnia. Właśnie powstał raport (znajdziecie go tutaj), który je podsumowuje. W czasie konsultacji społecznych mieszkańcy mogli zapoznać się z dwoma wariantami, porozmawiać z ekspertami odpowiedzialnymi za analizy i powiedzieć, który z wariantów jest ich zdaniem najlepszy.

Dwa tysiące głosów w sprawie tramwaju na Psie Pole

- Mieszkańcy mogli wziąć udział w e-spotkaniu, spotkaniu na żywo, a część wzięła udział w spotkaniu sondażowym w formie kilkugodzinnych warsztatów. Odbyły się też spotkania i warsztaty dla dzieci i młodzieży. Można było wypełnić e-formularz dostępny na stronie wroclaw.pl/konsultacje. Dopisała frekwencja na spotkaniach, a liczba przesłanych e-formularzy była również duża - opowiada Krzysztof Ziental, kierownik w Wydziale Partycypacji Społecznej UM Wrocławia.

W sumie miasto zebrało blisko dwa tysiące opinii. Wśród mieszkańców byli też tacy, którzy wskazywali, że w ogóle nie chcą tramwaju. I choć z e-formularza (dostępnego na stronie wroclaw.pl/konsultacje), wynika, że 86 proc. wypowiadających się osób chce powstania linii tramwajowej na Psie Pole, mieszkańcy nie wskazali jednoznacznie żadnego z dwóch proponowanych wariantów.

Tramwaj na Psie Pole - skąd się wzięły dwa warianty?

Z przeprowadzonych analiz wynika, że z dziesięciu wstępnie proponowanych wariantów najkorzystniejsze dla tramwaju na Psie Pole są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską.

Mapa przedstawia 10 wariantów trasy tramwaju na Psie Pole, które były początkowo rozpatrywane. Ostatecznie wybrane zostały dwa najbardziej optymalne UMW
Mapa przedstawia 10 wariantów trasy tramwaju na Psie Pole, które były początkowo rozpatrywane. Ostatecznie wybrane zostały dwa najbardziej optymalne

Obie biegną dalej wzdłuż al. Brücknera do ul. Krzywoustego oraz przez nowy most nad Widawą i tu - w zależności od wariantów - albo bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303, albo w stronę ronda Lotników Polskich.

Te dwa warianty eksperci wskazali w „Studium korytarzowym” – opracowaniu, które w styczniu 2025 roku Urząd Miejski Wrocławia przedstawił mieszkańcom. W porównaniu z pozostałymi, były one najbardziej korzystne. 

Mapa przedstawia dwa rekomendowane warianty przebiegu trasy tramwajowej na Psie Pole. Dla obu miasto zleci przygotowanie koncepcji UMW
Mapa przedstawia dwa rekomendowane warianty przebiegu trasy tramwajowej na Psie Pole. Dla obu miasto zleci przygotowanie koncepcji

Tramwaj na Psie Pole - wariant pierwszy

Wariant 1 - liczący około 5,93 km - to trasa prowadząca bliżej Widawy wzdłuż ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego.

Pętla wstępnie jest zaplanowana przy nieistniejącej jeszcze trasie Olimpijskiej na wysokości ul. Nowogródzkiej. Według analiz pozwoli na dotarcie do centrum w najkrótszym czasie, omija historyczne centrum Psiego Pola, a prognozy wykazały, że tylko w ciągu doby na tym odcinku trasy korzystałoby z niego około 20 tys. pasażerów. 

Tramwaj na Psie Pole - wariant drugi

Wariant 2 o długości 5,74 km prowadzący ul. Krzywoustego przez historyczne centrum Psiego Pola i rondo Lotników Polskich, ulicą Kiełczowską do pętli bezpośrednio przy cmentarzu Kiełczowskim. Według analiz przewiezie na dobę najwięcej, bo około 25 tys. pasażerów i ma mniej kolizji z zielenią.

Pozostałe warianty obsługiwałyby mniej pasażerów, czas dojazdu do centrum byłby dłuższy, trasy prowadziłyby przez tereny cenne przyrodniczo, wymagające budowy dodatkowych nowych mostów oraz wiaduktów i byłyby droższe.

Tramwaj czy autobus na Psie Pole?

- Ciekawym rozwiązaniem, które się pojawiło w konsultacjach, jest pomysł poprowadzenia wcześniej trasy autobusowej, a dopiero później dodanie tramwaju. Mieszkańcy w konsultacjach wskazują, że istniejąca siatka połączeń autobusowych działa sprawnie, tylko ważne, aby "odciąć je od ruchu samochodowego" - mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Prezydent dodaje, że na Psim Polu mieszka obecnie około 24 tys. osób. To, jedno z najbardziej zaludnionych osiedli Wrocławia, które wciąż intensywnie się rozwija.

- Podczas konsultacji pojawiło się trochę obaw i wątpliwości mieszkańców. Dotyczyły one między innymi ingerencji w tereny zieleni, możliwego hałasu, drgań i innych uciążliwości zarówno na etapie budowy, jak i eksploatacji torowiska – wymienia Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej UMW.

Wariant 1 - argumenty "za" i "przeciw"

Co mieszkańcy sądzą o poszczególnych wariantach? Wariant W1 jest postrzegany przez część osób biorących udział w konsultacjach jako lepiej dostosowany do obsługi szybko rozwijających się obszarów mieszkaniowych w rejonie ulic Dywizjonu 303 i Litewskiej. Mieszkańcy argumentowali, że linia tramwajowa poprawiłaby nowym osiedlom dostępność do transportu publicznego zmniejszając zależność od samochodów i zmniejszając korki.  

Wśród opinii najczęściej pojawiającym się argumentem przeciwko wariantowi W1 jest obawa przed zniszczeniem terenów zieleni i utratą spokojnego charakteru tej części Psiego Pola.

Wariant 2 - argumenty "za" i "przeciw"

Wskazując na wariant W2, czyli przez rynek osiedla, mieszkańcy mówili o tym, że przechodzi przez gęsto zaludnione obszary, gdzie mieści się dużo sklepów i obiektów handlowych. Część osób biorących udział w konsultacjach doceniała fakt, że trasa W2 przechodziłaby przez rondo Lotników Polskich, będące ważnym węzłem przesiadkowym.

Przeciwnicy tego wariantu obawiają się naruszenia historycznego charakteru rynku Psiego Pola i tego, czy poprowadzenie tam tramwaju nie jest potencjalnym zagrożeniem dla stojących tam budynków bez piwnic i z płytkimi fundamentami. Obawiają się też hałasu, drgań i uciążliwości.

Pętla w pobliżu cmentarza Kiełczowskiego jest postrzegana przez mieszkańców jako zaleta. Sporo osób proponowało też zorganizowanie tam parkingu P&R lub przedłużenie systemu komunikacyjnego do Kiełczowa i innych sąsiednich terenów.

Tramwaj na Psie Pole - będą procedowane dwa warianty

- Konsultacje społeczne nie wskazały jednoznacznie żadnego z wariantów. Dlatego na tym etapie nie zdecydowaliśmy się na ostateczny jego wybór. Zapadła decyzja o przygotowaniu koncepcji dla obu wariantów trasy.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej UMW

Jak dodaje, koncepcja - w dużo większym stopniu niż studium korytarzowe - rozrysuje trasy, przeanalizuje oba warianty pod kątem technicznym oraz oszacuje wpływ torowiska na ulice i otoczenie. Przyszły projektant będzie miał za zadanie szczegółowo przeanalizować obie trasy także pod kątem poziomu hałasu, drgań, ingerencji w tereny zieleni i propozycji mieszkańców, co do usytuowania przystanków.

- Pozwoli to na przeanalizowanie obaw i zagrożeń wskazanych przez mieszkańców, dotyczących budowy jednej i drugiej trasy - zapewnia Monika Kozłowska-Święconek. - W obu opcjach pętla tramwajowa, zgodnie z sugestiami mieszkańców, będzie usytuowana w rejonie cmentarza Kiełczowskiego.

Tramwaj na Psie Pole - co dalej?

Przetarg na wykonanie koncepcji będzie przygotowany i ogłoszony jeszcze w 2025 roku. - Jesteśmy gotowi, aby przygotować przetarg i ogłosić go jeszcze w tym roku - zapewnia Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji, bo to ta miejska spółka odpowiadała za przygotowanie wariantów tras i ich analizy. Będzie również zlecać wykonanie koncepcji.

Po opracowaniu koncepcji dla obu wariantów wraz z dodatkowymi analizami miasto podejmie decyzję o wyborze jednego z nich. Kolejnym krokiem będzie zlecenie wykonania projektu budowlanego dla wybranej trasy tramwajowej na Psie Pole.

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama