Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- Dwa tysiące głosów w sprawie tramwaju na Psie Pole
- Tramwaj na Psie Pole - skąd się wzięły dwa warianty?
- Tramwaj na Psie Pole - wariant pierwszy
- Tramwaj na Psie Pole - wariant drugi
- Tramwaj czy autobus na Psie Pole?
- Wariant 1 - argumenty "za" i "przeciw"
- Wariant 2 - argumenty "za" i "przeciw"
- Tramwaj na Psie Pole - będą procedowane dwa warianty
- Tramwaj na Psie Pole - co dalej?
Konsultacje trwały od 4 marca do 6 kwietnia. Właśnie powstał raport (znajdziecie go tutaj), który je podsumowuje. W czasie konsultacji społecznych mieszkańcy mogli zapoznać się z dwoma wariantami, porozmawiać z ekspertami odpowiedzialnymi za analizy i powiedzieć, który z wariantów jest ich zdaniem najlepszy.
Dwa tysiące głosów w sprawie tramwaju na Psie Pole
- Mieszkańcy mogli wziąć udział w e-spotkaniu, spotkaniu na żywo, a część wzięła udział w spotkaniu sondażowym w formie kilkugodzinnych warsztatów. Odbyły się też spotkania i warsztaty dla dzieci i młodzieży. Można było wypełnić e-formularz dostępny na stronie wroclaw.pl/konsultacje. Dopisała frekwencja na spotkaniach, a liczba przesłanych e-formularzy była również duża - opowiada Krzysztof Ziental, kierownik w Wydziale Partycypacji Społecznej UM Wrocławia.
W sumie miasto zebrało blisko dwa tysiące opinii. Wśród mieszkańców byli też tacy, którzy wskazywali, że w ogóle nie chcą tramwaju. I choć z e-formularza (dostępnego na stronie wroclaw.pl/konsultacje), wynika, że 86 proc. wypowiadających się osób chce powstania linii tramwajowej na Psie Pole, mieszkańcy nie wskazali jednoznacznie żadnego z dwóch proponowanych wariantów.
Tramwaj na Psie Pole - skąd się wzięły dwa warianty?
Z przeprowadzonych analiz wynika, że z dziesięciu wstępnie proponowanych wariantów najkorzystniejsze dla tramwaju na Psie Pole są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską.
Obie biegną dalej wzdłuż al. Brücknera do ul. Krzywoustego oraz przez nowy most nad Widawą i tu - w zależności od wariantów - albo bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303, albo w stronę ronda Lotników Polskich.
Te dwa warianty eksperci wskazali w „Studium korytarzowym” – opracowaniu, które w styczniu 2025 roku Urząd Miejski Wrocławia przedstawił mieszkańcom. W porównaniu z pozostałymi, były one najbardziej korzystne.
Tramwaj na Psie Pole - wariant pierwszy
Wariant 1 - liczący około 5,93 km - to trasa prowadząca bliżej Widawy wzdłuż ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego.
Pętla wstępnie jest zaplanowana przy nieistniejącej jeszcze trasie Olimpijskiej na wysokości ul. Nowogródzkiej. Według analiz pozwoli na dotarcie do centrum w najkrótszym czasie, omija historyczne centrum Psiego Pola, a prognozy wykazały, że tylko w ciągu doby na tym odcinku trasy korzystałoby z niego około 20 tys. pasażerów.
Tramwaj na Psie Pole - wariant drugi
Wariant 2 o długości 5,74 km prowadzący ul. Krzywoustego przez historyczne centrum Psiego Pola i rondo Lotników Polskich, ulicą Kiełczowską do pętli bezpośrednio przy cmentarzu Kiełczowskim. Według analiz przewiezie na dobę najwięcej, bo około 25 tys. pasażerów i ma mniej kolizji z zielenią.
Pozostałe warianty obsługiwałyby mniej pasażerów, czas dojazdu do centrum byłby dłuższy, trasy prowadziłyby przez tereny cenne przyrodniczo, wymagające budowy dodatkowych nowych mostów oraz wiaduktów i byłyby droższe.
Tramwaj czy autobus na Psie Pole?
- Ciekawym rozwiązaniem, które się pojawiło w konsultacjach, jest pomysł poprowadzenia wcześniej trasy autobusowej, a dopiero później dodanie tramwaju. Mieszkańcy w konsultacjach wskazują, że istniejąca siatka połączeń autobusowych działa sprawnie, tylko ważne, aby "odciąć je od ruchu samochodowego" - mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Prezydent dodaje, że na Psim Polu mieszka obecnie około 24 tys. osób. To, jedno z najbardziej zaludnionych osiedli Wrocławia, które wciąż intensywnie się rozwija.
- Podczas konsultacji pojawiło się trochę obaw i wątpliwości mieszkańców. Dotyczyły one między innymi ingerencji w tereny zieleni, możliwego hałasu, drgań i innych uciążliwości zarówno na etapie budowy, jak i eksploatacji torowiska – wymienia Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej UMW.
Wariant 1 - argumenty "za" i "przeciw"
Co mieszkańcy sądzą o poszczególnych wariantach? Wariant W1 jest postrzegany przez część osób biorących udział w konsultacjach jako lepiej dostosowany do obsługi szybko rozwijających się obszarów mieszkaniowych w rejonie ulic Dywizjonu 303 i Litewskiej. Mieszkańcy argumentowali, że linia tramwajowa poprawiłaby nowym osiedlom dostępność do transportu publicznego zmniejszając zależność od samochodów i zmniejszając korki.
Wśród opinii najczęściej pojawiającym się argumentem przeciwko wariantowi W1 jest obawa przed zniszczeniem terenów zieleni i utratą spokojnego charakteru tej części Psiego Pola.
Wariant 2 - argumenty "za" i "przeciw"
Wskazując na wariant W2, czyli przez rynek osiedla, mieszkańcy mówili o tym, że przechodzi przez gęsto zaludnione obszary, gdzie mieści się dużo sklepów i obiektów handlowych. Część osób biorących udział w konsultacjach doceniała fakt, że trasa W2 przechodziłaby przez rondo Lotników Polskich, będące ważnym węzłem przesiadkowym.
Przeciwnicy tego wariantu obawiają się naruszenia historycznego charakteru rynku Psiego Pola i tego, czy poprowadzenie tam tramwaju nie jest potencjalnym zagrożeniem dla stojących tam budynków bez piwnic i z płytkimi fundamentami. Obawiają się też hałasu, drgań i uciążliwości.
Pętla w pobliżu cmentarza Kiełczowskiego jest postrzegana przez mieszkańców jako zaleta. Sporo osób proponowało też zorganizowanie tam parkingu P&R lub przedłużenie systemu komunikacyjnego do Kiełczowa i innych sąsiednich terenów.
Tramwaj na Psie Pole - będą procedowane dwa warianty
- Konsultacje społeczne nie wskazały jednoznacznie żadnego z wariantów. Dlatego na tym etapie nie zdecydowaliśmy się na ostateczny jego wybór. Zapadła decyzja o przygotowaniu koncepcji dla obu wariantów trasy.Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej UMW
Jak dodaje, koncepcja - w dużo większym stopniu niż studium korytarzowe - rozrysuje trasy, przeanalizuje oba warianty pod kątem technicznym oraz oszacuje wpływ torowiska na ulice i otoczenie. Przyszły projektant będzie miał za zadanie szczegółowo przeanalizować obie trasy także pod kątem poziomu hałasu, drgań, ingerencji w tereny zieleni i propozycji mieszkańców, co do usytuowania przystanków.
- Pozwoli to na przeanalizowanie obaw i zagrożeń wskazanych przez mieszkańców, dotyczących budowy jednej i drugiej trasy - zapewnia Monika Kozłowska-Święconek. - W obu opcjach pętla tramwajowa, zgodnie z sugestiami mieszkańców, będzie usytuowana w rejonie cmentarza Kiełczowskiego.
Tramwaj na Psie Pole - co dalej?
Przetarg na wykonanie koncepcji będzie przygotowany i ogłoszony jeszcze w 2025 roku. - Jesteśmy gotowi, aby przygotować przetarg i ogłosić go jeszcze w tym roku - zapewnia Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji, bo to ta miejska spółka odpowiadała za przygotowanie wariantów tras i ich analizy. Będzie również zlecać wykonanie koncepcji.
Po opracowaniu koncepcji dla obu wariantów wraz z dodatkowymi analizami miasto podejmie decyzję o wyborze jednego z nich. Kolejnym krokiem będzie zlecenie wykonania projektu budowlanego dla wybranej trasy tramwajowej na Psie Pole.